معرفی و توزیع لینوکس
 
ajoosta
چهار شنبه 15 مرداد 1393برچسب:, :: 14:6 ::  نويسنده : milad bahrami       

اگر مطالب وبلاگستان فارسي را دنبال مي کنيد محال است که تا به حال نامي از لينوکس و به خصوص اوبونتو را نشنيده باشيد. اگر مي دانيد لينوکس يعني چه و اوبونتو چيست مي توانيد اين پاراگرف را نخوانيد. گنو/لينوکس جدا از فلسفه و تفکر آزادي که پشت آن است، سيستم عاملي است بر اساس هسته لينوکس که شامل ابزارهاي GNU، برنامه نصاب، سيستم مديريت بسته ها و بسياري از نرم افزارهاي مورد نياز شما باشد. برخلاف سيستم عامل ويندوز مايکروسافت که توسط يک کمپاني توليد و پشتيباني مي شود، گنو/لينوکس را افراد متخصص مختلف و شرکت هاي بسياري توليد، توزيع و پشتيباني مي کنند. به علت اينکه تمامي اجزاي گنو/لينوکس آزاد و رايگان هستند، همه مي توانند بر اساس نياز خود يک نسخه سفارشي از آن توليد کنند. به همين خاطر توزيع هاي گنو/لينوکس از تنوع بسيار زيادي برخوردارند و قدرت انتخاب مناسبي به کاربران خود مي دهند که در برخي مواقع اين تنوع باعث سردرگمي کاربران در انتخاب توزيع مناسب مي شود. از سال 1993 به بعد، افراد و شرکت هاي مختلفي توزيع هاي سفارشي شده خود را وارد بازار جهاني کرده اند که هم اکنون بيش از 350 توزيع فعال گنو/لينوکس موجود است.
linux

يکي از توزيع هاي بسيار خوب و کاربردي از گنو/لينوکس به نام اوبونتو (Ubuntu) چند وقتي است چه در ميان خارجي ها وچه در ميان ايراني ها محبوبيت خاصي پيدا کرده است. اما اين محبوبيت در ميان ايراني ها مخصوصاً وبلاگ نويسان طوري فراگير شده که باعث ناديده گرفتن و کم توجهي به توزيع هاي قدرتمند و معروف ديگر شده است. به نظرم بايد در همه زمينه ها تعادل را برقرار کرد، اگر يک جستجوي کوچک در مورد اوبونتو و لينوکس در وبلاگستان فارسي داشته باشيد متوجه منظور من خواهيد شد. به نظرم اين جو موجود در وبلاگستان افراد را به سمتي خواهد برد که نام لينوکس را مساوي با اوبونتو خواهند دانست و از توزيع هاي ديگر و فلسفه لينوکس غافل خواهند ماند. راه حل اين قضيه هم اين است که وقتي وبلاگ نويسي توزيع محبوب خود را تبليغ و توصيه مي کند، در کنارش توضيحي هر چند کوچک در مورد دو-سه توزيع محبوب ديگر هم بدهد تا خواننده با اطلاعات بيشتري تصميم به مهاجرت به لينوکس يا انتخاب توزيع مناسب خود بکند.
ubuntu
Ubuntu

سال 2004 توزيعي که تا قبل از آن سال اسم و رسمي نداشت به يکباره به يکي از محبوب ترين و معروف ترين توزيع هاي گنو/لينوکس تبديل شد. اوبونتو بر اساس دبيان توسعه داده شده و شامل ويژگي هايي است که کار کردن با لينوکس را براي کاربران مبتدي و تازه کار آسان تر مي کند. ويژگي هايي همچون پشتيباني قوي، آپديت هاي فراوان، نصب آسان، پکيج هاي نرم افزاري بسيار، مستندات کامل و رابط کاربري مناسب، اوبونتو را به کاربر پسندترين توزيع گنو/لينوکس براي کاربردهاي دسکتاپ و شخصي تبديل نموده است. اوبونتو براي استفاده هاي عمومي بوجود آمده است و توسعه آن به سرعت پيش مي رود و هر نسخه از نسخه قبلي، کارآمدتر و قدرتمند تر مي شود. درکل اوبونتو در دنياي سيستم عامل هاي دسکتاپ آينده ي خوبي در پيش خواهد داشت. يکي از مهمترين ويژگي هاي اين توزيع، وجود تعداد کاربران بسيار زياد و اجتماع هاي کاربري مناسب است. براي فارسي زبانان هم به لطف دوستان اجتماع کاربري مناسبي در اين آدرس وجود دارد.

سايت رسمي

 
fedora
Fedora

يکي از معروف ترين نسخه هاي گنو/لينوکس است که توسط يکي از بزرگترين شرکت هاي دنياي لينوکس يعني RedHat پشتيباني مي شود. اين توزيع بسيار قدرتمند داراي کاربران بسيار زيادي است و در دو نسخه دسکتاپ و سرور عرضه مي شود. آپديت هاي پياپي، پشتيباني مناسب، نصب آسان، تنظيمات پيشرفته، پيکيج هاي نرم افزاري زياد، فدورا را به يکي از انتخاب هاي اصلي کاربران گنو/لينوکس تبديل نموده است. به علت پشتيباني مناسب RedHat از اين توزيع، شرکت هاي بسيار زيادي فدورا را به عنوان سيستم عامل خود انتخاب کرده اند و از آن براي کارهاي مختلف خود بهره مي برند. امنيت، پايداري و کارايي فدورا زبان زد بسياري از کاربران لينوکس است. اگر قصد مهاجرت به فدورا را داشته باشيد مي توانيد روي کمک افرادي که در اين انجن عضو هستند حساب کنيد. انجمن کاربران فدورا در ايران

سايت رسمي

 
opensuse
OpenSUSE

از زماني که توزيع Suse بوجود آمد، سازندگان آن روي کاربران کامپيوترهاي شخصي زوم کرده بودند. پس از اينکه در سال 2003 شرکت Novell شرکت توليد کننده Suse را خريداري کرد، دريافت آن را از اينترنت براي عموم ميسر نمود. سپس ناول نام Suse را به OpenSUSE تغيير داد و آن را به صورت کاملاً آزاد در اختيار همه قرار داد. هم اکنون OpenSUSE انتخاب اول کاربران حرفه اي براي استفاده هاي شخصي است. دسکتاپ پيش فرض آن KDE است و از برنامه نصاب بسيار قدرتمندي بهره مي برد. پايداري، ظاهر چشمگير، گرافيک قوي، امنيت، تنظيمات پيشرفته از ويژگي هايي است که کاربران OpenSUSE از آن ياد خواهند کرد.

سايت رسمي

 
knoppix

Knoppix

اين توزيع از گنو/لينوکس يک Live-CD است; اين بدين معني است که کاربر مي تواند سيستم خود را به صورت مستقيم از روي سي دي بوت کند بدون اينکه نياز به نصب سيستم عامل روي هارد ديسک خود داشته باشد. Knoppix قدرت بسيار زيادي در شناسايي اتوماتيک سخت افزارهاي شما دارد (که حتي از ديگر توزيع هاي لينوکس در اين زمينه قوي تر است) و شامل بسياري از نرم افزارهاي مورد نيازتان مي شود. اين سي دي مي تواند به عنوان يک ابزار ريکاوري يا براي تست سخت افزارهاي سيستم به کار برود و يا حتي به عنوان يک توزيع گنو/لينوکس مناسب براي کاربردهاي دسکتاپ انتخاب شود. اين توزيع محبوب بر اساس دبيان توسعه داده شده است و داراي آپديت ها و پشتيباني مناسبي است.

سايت رسمي

 
debian
Debian

يکي از قديمي ترين توزيع هاي گنو/لينوکس است که توزيع هاي بسياري همچون اوبونتو بر اساس آن گسترش يافته اند. دبيان پروژه اي آزاد و غيرتجاري است که هم اکنون بيش از هزاران توسعه دهنده در سراسر دنيا بر روي نسخه هاي مختلف آن کار مي کنند. اين پروژه بسيار بزرگ است و يازده سکوي سخت افزاري را که شامل PowerPC، x86، SPARC و AMD64 نيز مي شوند را پشتيباني مي کند. دبيان يکي از مقيدترين توزيع هاي گنو/لينوکس به فلسفه گنو/لينوکس و سيستم عامل يونيکس است، پايدار است و داراي يکي از بزرگترين اجتماعات کاربري لينوکس است. دبيان همچنين داراي مستندات بسياري است و به تعداد زيادي از زبان هاي دنيا ترجمه شده است. فقدان ابزارهاي گرافيکي و نصاب گرافيکي استفاده از دبيان را براي بسياري از کاربران سخت نموده است. در حقيقت ماندن در دبيان در مقايسه با توزيع هاي ديگر مشکل تر است. بر همين اساس کاربراني که قصد استفاده از لينوکس در کامپيوترهاي شخصي را دارند بيشتر به طرف توزيع هاي بر اساس دبيان مانند اوبونتو کشيده مي شوند. دبيان انتخاب مناسبي براي استفاده در کامپيوترهاي سرويس دهنده (Server) خواهد بود.

سايت رسمي

 
parsix
Parsix

پارسيکس يک توزيع بسيار انعطاف پذير، مناسب، پايدار و ايراني براي سيستم هاي دسکتاپ است که به صورت ديسک زنده يا Live CD منتشر مي شود اما قابليت نصب روي هارد ديسک را نيز داراست. اين توزيع برگرفته شده از توزيع KANOTIX و مبتني بر Debian است. دسکتاپ آن به صورت پيش فرض GNOME است و نرم افزارهاي پيش فرض فارسي همچون ديکشنري xFarDic و فونت هاي فارسي پروژه FPF در اين توزيع در دسترس اند. همچنين در پارسيکس به صورت پيش فرض از فارسي نويسي پشتيباني مي شود و شما مي توانيد همانند ويندوز با فشردن همزمان دکمه هاي Alt+Shift ميان زبان فارسي و انگليسي سوئيچ کنيد. پارسيکس يکي از مناسب ترين توزيع ها براي شروع يادگيري لينوکس در ميان فارسي زبانان است. البته در نظر داشته باشيد که پارسيکس مي تواند جايگزين مناسبي براي سيستم عامل ويندوز باشد و مي توانيد از آن به عنوان يک سيستم عامل مستقل استفاده نماييد. توصيه مي کنم براي يک بار هم که شده از اين توزيع کاربرپسند و ايراني استفاده کنيد

سايت رسمي

 

برگرفته از فراسان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وايورلش و آدرس bahrami68.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 34
بازدید کل : 1779
تعداد مطالب : 4
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1